Dziennik
Ustaw rok 2015 poz. 938
wersja obowiązująca od 2015-07-02
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
23 czerwca 2015 r.
w
sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup
podręczników i materiałów edukacyjnych
Na
podstawie art. 90u ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z
2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.1)) zarządza
się, co następuje:
§ 1.[Zakres
regulacji] Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe
warunki udzielania pomocy uczniom objętym Rządowym programem pomocy uczniom w
2015 r. – „Wyprawka szkolna” ustanowionym uchwałą nr 80/2015 Rady
Ministrów z dnia 23 czerwca 2015 r. w sprawie Rządowego programu pomocy
uczniom w 2015 r. – „Wyprawka szkolna”;
2) formy
i zakres pomocy;
3) tryb
postępowania w sprawie udzielania pomocy.
§ 2.[Pomoc
w formie dofinansowania zakupu podręczników] 1. Pomoc w formie
dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego lub podręczników do
kształcenia w zawodach, dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania, jest udzielana uczniom uczęszczającym
w roku szkolnym 2015/2016 do klasy III szkoły podstawowej, klasy III
ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i klasy IV technikum.
2. Pomoc
w formie dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym
podręczników do kształcenia specjalnego, lub podręczników do kształcenia w
zawodach, dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania, jest udzielana uczniom:
1) słabowidzącym,
2) niesłyszącym,
3) słabosłyszącym,
4) z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
5) z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
6) z
niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
7) z
autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
8) z
niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność wymieniona w pkt 1–7
– posiadającym
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b
ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej
dalej „ustawą”, uczęszczającym w roku szkolnym 2015/2016 do szkół dla dzieci i
młodzieży: szkół podstawowych, z wyjątkiem klas I, II i IV, gimnazjów, z
wyjątkiem klasy I, szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczych szkół zawodowych, liceów
ogólnokształcących, techników lub szkół specjalnych przysposabiających do pracy
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz
dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub do ogólnokształcących szkół
muzycznych I stopnia, z wyjątkiem klas I, II i IV, ogólnokształcących szkół
muzycznych II stopnia, z wyjątkiem klasy I, ogólnokształcących szkół sztuk
pięknych, z wyjątkiem klasy I, ogólnokształcących szkół baletowych, z wyjątkiem
klas I i IV, lub liceów plastycznych.
3. W
przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy
jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu
umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających w roku szkolnym 2015/2016 do szkół
dla dzieci i młodzieży: szkół podstawowych, z wyjątkiem klasy IV, gimnazjów, z
wyjątkiem klasy I, lub szkół ponadgimnazjalnych dofinansowanie obejmuje również
zakup materiałów edukacyjnych, o których mowa w art. 3 pkt 24 ustawy.
4. Przepisu
ust. 3 nie stosuje się do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w
stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami
sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność
intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających w roku
szkolnym 2015/2016 do klasy I i II szkoły podstawowej, w przypadku gdy
uczniowie ci korzystają z podręcznika do zajęć z zakresu edukacji:
polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, zapewnionego przez
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, o którym mowa w
art. 22ad ust. 1 ustawy.
5. Pomocy
udziela się uczniom, o których mowa w ust. 1, pochodzącym z rodzin, w
których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego na
osobę w rodzinie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28
listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z
2015 r. poz. 114 i 693), w wysokości obowiązującej w dniu
wejścia w życie rozporządzenia.
6. W
przypadkach określonych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 163 i 693) pomoc może
być udzielona uczniom, o których mowa w ust. 1, pochodzącym z rodzin, w
których dochód na osobę w rodzinie przekracza kryterium dochodowe, o którym
mowa w ust. 5.
7. Liczba
uczniów, którym zostanie udzielona pomoc, o której mowa w ust. 6, nie może
przekroczyć w danej gminie 5% ogólnej liczby uczniów, o których mowa w
ust. 1, z wyjątkiem uczniów szkół prowadzonych przez ministra właściwego
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz uczniów szkół
prowadzonych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa.
8. W
przypadku szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i
ochrony dziedzictwa narodowego liczba uczniów, którym zostanie udzielona pomoc,
o której mowa w ust. 6, nie może przekroczyć 5% ogólnej liczby uczniów
klas III ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia prowadzonych przez tego
ministra.
9. W
przypadku szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa
liczba uczniów, którym zostanie udzielona pomoc, o której mowa w ust. 6,
nie może przekroczyć 5% ogólnej liczby uczniów klas IV techników prowadzonych
przez tego ministra.
§ 3.[Limit
wartości pomocy] 1. Wartość pomocy, o której mowa w § 2, nie może
przekroczyć kwoty:
1) 225
zł – dla ucznia uczęszczającego do klasy III szkoły podstawowej albo klasy III
ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia;
2) 225
zł – dla ucznia:
a) słabowidzącego,
b) niesłyszącego,
c) słabosłyszącego,
d) z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
e) z
niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
f) z
autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
g) z
niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność wymieniona w lit. a–f
– uczęszczającego
do klasy III szkoły podstawowej albo klasy III ogólnokształcącej szkoły
muzycznej I stopnia, który nie korzysta z podręczników do kształcenia
specjalnego;
3) 770
zł – dla ucznia:
a) niesłyszącego,
b) z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
c) z
niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność wymieniona w lit. a i b
– uczęszczającego
do klasy III szkoły podstawowej albo klasy III ogólnokształcącej szkoły
muzycznej I stopnia, który korzysta z podręczników do kształcenia specjalnego,
z zastrzeżeniem ust. 2;
4) 225
zł – dla ucznia:
a) z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
b) z
niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym
– uczęszczającego
do klasy III, V i VI szkoły podstawowej albo klasy II i III gimnazjum, który
nie korzysta z podręczników do kształcenia specjalnego, albo uczęszczającego do
szkoły ponadgimnazjalnej;
5) 770
zł – dla ucznia:
a) z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
b) z
niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym
– uczęszczającego
do klasy III, V i VI szkoły podstawowej albo klasy II i III gimnazjum, który
korzysta z podręczników do kształcenia specjalnego, z zastrzeżeniem
ust. 2;
6) 325
zł – dla ucznia:
a) słabowidzącego,
b) niesłyszącego,
c) słabosłyszącego,
d) z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
e) z
niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
f) z
autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
g) z
niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność wymieniona w lit. a–f
– uczęszczającego
do klasy V i VI szkoły podstawowej, klasy V i VI ogólnokształcącej szkoły muzycznej
I stopnia albo klasy II i III ogólnokształcącej szkoły baletowej, który nie
korzysta z podręczników do kształcenia specjalnego;
7) 770
zł – dla ucznia:
a) niesłyszącego,
b) z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
c) z
niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność wymieniona w lit. a i b
– uczęszczającego
do klasy V i VI szkoły podstawowej, klasy V i VI ogólnokształcącej szkoły
muzycznej I stopnia albo klasy II i III ogólnokształcącej szkoły baletowej,
który korzysta z podręczników do kształcenia specjalnego, z zastrzeżeniem
ust. 2;
8) 350
zł – dla ucznia:
a) słabowidzącego,
b) niesłyszącego,
c) słabosłyszącego,
d) z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
e) z
niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
f) z
autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
g) z
niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność wymieniona w lit. a–f
– uczęszczającego
do klasy II i III gimnazjum, klasy II i III ogólnokształcącej szkoły muzycznej
II stopnia, klasy II i III ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych albo klasy V
i VI ogólnokształcącej szkoły baletowej, który nie korzysta z podręczników do
kształcenia specjalnego;
9) 607
zł – dla ucznia:
a) niesłyszącego,
b) z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
c) z
niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność wymieniona w lit. a i b
– uczęszczającego
do klasy II i III gimnazjum, klasy II i III ogólnokształcącej szkoły muzycznej
II stopnia, klasy II i III ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych albo klasy V
i VI ogólnokształcącej szkoły baletowej, który korzysta z podręczników do
kształcenia specjalnego, z zastrzeżeniem ust. 2;
10) 445
zł – dla ucznia uczęszczającego do klasy IV technikum;
11) 390
zł – dla ucznia:
a) słabowidzącego,
b) niesłyszącego,
c) słabosłyszącego,
d) z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
e) z
niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
f) z
autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
g) z
niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność wymieniona w lit. a–f
– uczęszczającego
do zasadniczej szkoły zawodowej;
12) 445
zł – dla ucznia:
a) słabowidzącego,
b) niesłyszącego,
c) słabosłyszącego,
d) z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
e) z
niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
f) z
autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
g) z
niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność wymieniona w lit. a–f
– uczęszczającego
do liceum ogólnokształcącego, technikum, klasy IV–VI ogólnokształcącej szkoły
muzycznej II stopnia, klasy IV–VI ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych,
klasy VII–IX ogólnokształcącej szkoły baletowej albo liceum plastycznego;
13) 175
zł – dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub
znacznym oraz dla ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy
jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu
umiarkowanym lub znacznym, uczęszczającego do klasy I lub II szkoły podstawowej
– w przypadku gdy nie korzysta z podręcznika do zajęć z zakresu edukacji:
polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, zapewnionego przez
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, o którym mowa w
art. 22ad ust. 1 ustawy.
2. W
przypadku gdy uczeń, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, 5, 7 i 9, korzysta
z części podręczników do kształcenia ogólnego niebędących podręcznikami do
kształcenia specjalnego lub materiałów edukacyjnych, kwota dofinansowania do
zakupu podręczników do kształcenia ogólnego niebędących podręcznikami do
kształcenia specjalnego lub materiałów edukacyjnych nie może być wyższa niż:
1) w
przypadku uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 5 – 192,50 zł;
2) w
przypadku uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 7 – 308 zł;
3) w
przypadku uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 9 – 303,50 zł.
§ 4.[Wniosek
o przyznanie pomocy] 1. Pomoc, o której mowa w § 2, jest udzielana na wniosek
rodziców ucznia (prawnych opiekunów, rodziców zastępczych, osób prowadzących
rodzinny dom dziecka) albo pełnoletniego ucznia albo na wniosek nauczyciela,
pracownika socjalnego lub innej osoby, za zgodą rodziców ucznia (prawnych
opiekunów, rodziców zastępczych, osób prowadzących rodzinny dom dziecka) albo
pełnoletniego ucznia.
2. Wniosek
składa się do dyrektora szkoły, do której uczeń będzie uczęszczał w roku
szkolnym 2015/2016.
3. Wniosek
składa się w terminie ustalonym odpowiednio przez wójta, burmistrza lub
prezydenta miasta, właściwego ze względu na siedzibę szkoły.
4. Wniosek
o przyznanie pomocy uczniowi:
1) ogólnokształcącej
szkoły muzycznej I stopnia, ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia,
ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, ogólnokształcącej szkoły baletowej i
liceum plastycznego, prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i
ochrony dziedzictwa narodowego,
2) szkoły
ponadgimnazjalnej rolniczej prowadzonej przez ministra właściwego do spraw
rolnictwa
– składa
się w terminie ustalonym odpowiednio przez ministra właściwego do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego lub ministra właściwego do spraw rolnictwa.
5. Do
wniosku należy dołączyć zaświadczenie o wysokości dochodów. W uzasadnionych
przypadkach do wniosku można dołączyć – zamiast zaświadczenia o wysokości
dochodów – oświadczenie o wysokości dochodów.
6. W
przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia, którego rodzina korzysta ze
świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub dodatku do zasiłku
rodzinnego, można przedłożyć – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów –
zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego
lub dodatku do zasiłku rodzinnego.
7. W
przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia, o którym mowa w § 2
ust. 2, do wniosku – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – należy
dołączyć kopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w
art. 71b ust. 3 ustawy.
8. W
przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia, o którym mowa w § 2 ust. 6,
do wniosku – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – należy dołączyć
uzasadnienie.
§ 5.[Lista
uczniów uprawnionych do otrzymania pomocy] 1. Dyrektor szkoły, w
tym szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego inną niż gmina,
osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego, osobę fizyczną,
ministra właściwego do spraw środowiska lub Ministra Obrony Narodowej,
sporządza listę uczniów uprawnionych do otrzymania pomocy, o których mowa w
§ 2 ust. 2, 5 i 6, oraz przekazuje ją odpowiednio wójtowi,
burmistrzowi lub prezydentowi miasta, właściwemu ze względu na siedzibę szkoły.
2. W
przypadku ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, ogólnokształcących
szkół muzycznych II stopnia, ogólnokształcących szkół sztuk pięknych, ogólnokształcących
szkół baletowych i liceów plastycznych, prowadzonych przez ministra właściwego
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, dyrektor szkoły przekazuje
listę uczniów uprawnionych do otrzymania pomocy, o których mowa w § 2
ust. 2, 5 i 6, ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego.
3. W
przypadku szkół ponadgimnazjalnych rolniczych prowadzonych przez ministra
właściwego do spraw rolnictwa, dyrektor szkoły przekazuje listę uczniów
uprawnionych do otrzymania pomocy, o których mowa w § 2 ust. 2, 5 i
6, ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa.
§ 6.[Informowanie
dyrektora szkoły o liczbie uczniów, którym może być przyznana pomoc] 1. Po
otrzymaniu listy uczniów, o której mowa w § 5 ust. 1, w tym listy
uczniów szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego inne niż
gmina, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, osoby
fizyczne, ministra właściwego do spraw środowiska lub Ministra Obrony
Narodowej, odpowiednio wójt, burmistrz lub prezydent miasta informuje dyrektora
szkoły o liczbie uczniów danej szkoły, którym może być przyznana pomoc, o
której mowa w § 2 ust. 6.
2. W
przypadku ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, ogólnokształcących
szkół muzycznych II stopnia, ogólnokształcących szkół sztuk pięknych,
ogólnokształcących szkół baletowych i liceów plastycznych, prowadzonych przez
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, minister
ten po otrzymaniu listy uczniów, o której mowa w § 5 ust. 2, informuje
dyrektora szkoły o liczbie uczniów danej szkoły, którym może być przyznana
pomoc, o której mowa w § 2 ust. 6.
3. W
przypadku szkół ponadgimnazjalnych rolniczych prowadzonych przez ministra
właściwego do spraw rolnictwa, minister ten po otrzymaniu listy uczniów, o
której mowa w § 5 ust. 3, informuje dyrektora szkoły o liczbie
uczniów danej szkoły, którym może być przyznana pomoc, o której mowa w § 2
ust. 6.
§ 7.[Decyzja
w sprawie przyznania pomocy] 1. Dyrektor szkoły, po analizie wniosków
o przyznanie pomocy uczniom, o których mowa w § 2 ust. 6, biorąc pod
uwagę lokalne warunki ekonomiczne i społeczne, oraz zgodnie z informacją o
liczbie uczniów danej szkoły, którym może być przyznana pomoc, o której mowa w
§ 2 ust. 6, podejmuje decyzję w sprawie przyznania pomocy tym
uczniom.
2. Dyrektor
szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego inną niż gmina,
osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego, osobę fizyczną,
ministra właściwego do spraw środowiska lub Ministra Obrony Narodowej sporządza
listę uczniów, którym przyznał pomoc, o której mowa w § 2 ust. 6,
oraz przekazuje ją odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta,
właściwemu ze względu na siedzibę szkoły.
§ 8.[Przekazanie
środków na udzielenie pomocy] 1. Wójt, burmistrz lub
prezydent miasta przekazuje środki na udzielenie pomocy, o której mowa w
§ 2, na rachunek bankowy szkoły prowadzonej przez gminę.
2. W
przypadku ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, ogólnokształcących
szkół muzycznych II stopnia, ogólnokształcących szkół sztuk pięknych,
ogólnokształcących szkół baletowych i liceów plastycznych, prowadzonych przez
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, środki
na udzielenie pomocy, o której mowa w § 2, przekazuje minister właściwy do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na rachunek bankowy szkoły.
3. W
przypadku szkół ponadgimnazjalnych rolniczych prowadzonych przez ministra
właściwego do spraw rolnictwa, środki na udzielenie pomocy, o której mowa w
§ 2, przekazuje minister właściwy do spraw rolnictwa na rachunek bankowy
szkoły.
4. Dyrektor
szkoły, o której mowa w ust. 1–3, zwraca rodzicom uczniów (prawnym
opiekunom, rodzicom zastępczym, osobom prowadzącym rodzinny dom dziecka) albo
pełnoletnim uczniom koszt zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym
podręczników do kształcenia specjalnego, lub podręczników do kształcenia w
zawodach, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w
przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w
stopniu umiarkowanym lub znacznym – również koszt zakupu materiałów
edukacyjnych, po przedłożeniu dowodu zakupu, do wysokości wartości pomocy, o
której mowa w § 3.
5. W
przypadku szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego inne niż
gminy, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, osoby
fizyczne, ministra właściwego do spraw środowiska lub Ministra Obrony Narodowej
koszt zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do
kształcenia specjalnego, lub podręczników do kształcenia w zawodach, a w
przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy
jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu
umiarkowanym lub znacznym – również koszt zakupu materiałów edukacyjnych, po
przedłożeniu dowodu zakupu, do wysokości wartości pomocy, o której mowa w
§ 3, zwraca odpowiednio wójt, burmistrz lub prezydent miasta, właściwy ze
względu na siedzibę szkoły.
6. W
przypadku zakupów indywidualnych dowodem zakupu podręczników do kształcenia
ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego, lub podręczników do
kształcenia w zawodach, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z
niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym –
również zakupu materiałów edukacyjnych, jest faktura VAT wystawiona imiennie na
ucznia, rodzica (prawnego opiekuna, rodzica zastępczego, osobę prowadzącą
rodzinny dom dziecka), rachunek, paragon lub oświadczenie o zakupie odpowiednio
podręczników lub materiałów edukacyjnych.
7. W
przypadku złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 6, do oświadczenia
należy dołączyć informację o rozliczeniu wydatków odpowiednio na zakup
podręczników lub materiałów edukacyjnych tylko w ramach Rządowego programu
pomocy uczniom w 2015 r. – „Wyprawka szkolna”.
8. W
przypadku zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do
kształcenia specjalnego, lub podręczników do kształcenia w zawodach, a w
przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy
jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu
umiarkowanym lub znacznym – również zakupu materiałów edukacyjnych, dla grupy
uczniów, koszt zakupu podręczników lub materiałów edukacyjnych jest zwracany
rodzicom uczniów (prawnym opiekunom, rodzicom zastępczym, osobom prowadzącym
rodzinny dom dziecka) albo pełnoletnim uczniom do wysokości wartości pomocy, o
której mowa w § 3, po przedłożeniu potwierdzenia zakupu zawierającego:
imię i nazwisko ucznia, nazwę i adres szkoły, klasę, do której uczeń będzie
uczęszczał, wykaz zakupionych podręczników lub materiałów edukacyjnych, kwotę
zakupu, datę zakupu i czytelny podpis osoby, która dokonała zakupu.
Potwierdzenie zakupu wystawia podmiot, który dokonał zakupu, na podstawie
faktury VAT i listy uczniów, dla których zakupiono podręczniki i materiały
edukacyjne.
§ 9.[Wejście
w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: E. Kopacz
1) Zmiany
tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z
2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r.
Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167,
poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz.
1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr
115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z
2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235,
poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr
157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz.
320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr
112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z
2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i
1650, z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598, 642, 811, 1146, 1198 i 1877 oraz z
2015 r. poz. 357.
Źródło: INFORLEX.PL Oświata publikacja z serii INFORLEX
Copyright
© 2015 INFOR PL S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.